Sandaalikelit tulevat, oletko valmis? | Fysioterapia-konsultit FTK Oy Helsinki

Sandaalikelit tulevat, oletko valmis?

29 huhtikuu, 2013 - 10:22

Ilmojen lämmetessä ja kesäkelejä odotellessa on hyvä kurkata kenkäkaappiin. Kesää odottelee kävelykenkiä, lenkkitossuja ja … sandaaleja. Viimeksi mainittuja on monenlaisia, on tukevampia kävelyyn tarkoitettuja kenkiä ja sitten niitä läpsyttäviä, linttaan astuttuja, mutta niin muodikkaita varvastossuja. Jalkojen hyvinvoinnin kannalta ajateltuna varvastossujen käytön riskeinä ovat erityisesti kantapään ja päkiän ihon halkeilu, haavat sekä varpaiden lihasten rasitusvammat. Myös  3. ja 4. jalkaterän luun rasitusvammat ovat yleistyneet nilkkojen nyrjähdysten, haavojen ja hiertymien lisäksi.

Varvassandaalit ovat yleistyneet hurjasti ja niitä on mahdollista saada jos jonkinlaisina väriyhdistelminä. Lisäksi ne ovat edullisia. Kuitenkin olisi tärkeää, että käyttäjät antaisivat jaloilleen mahdollisuuden saada lisäsuojaa ja tukea. Perinteisissä varvastossuissa ei ole jalan kaarirakenteita tukevia muotoja eikä kantapään tukea. Markkinoilla on toki sandaaleja, joista on poistettavissa sisäpohja ja mahdollisuus siten lisätä tukipohjallinen. Lisäksi ulkopohja ei välttämättä ole aivan tasainen, vaan joissain sandaaleissa on tehty hieman keinua jalan rullaamiseksi. Mitkään sandaalit eivät kuitenkaan pysty tukemaan jalkaa yhtä hyvin kuin puolikengät. Puolikengät ovat kuitenkin kesällä kuumat, joten niitä käytetään mieluusti ilman sukkia, mikä johtaakin muunlaisiin ongelmiin. Jalat hikoavat ja hautuvat. Vähimmillään ongelma on vain jalkahien haju, mutta pahimmillaan aiheutuu hankalia bakteeri-infektioita. Nykypäivänä on myytävänä onneksi matalavartisia ja erivärisiä sukkia, jotka tekevät suuren eron jalkojen hyvinvoinnille. On aina parempi käyttää jalkineita sukkien kanssa jalkojen hyvinvoinnin vuoksi.

Jos et kuitenkaan suostu heittämään rakkailla varvastossuillasi vesilintua vaan kaikista suostutteluista huolimatta aiot niitä käyttää, niin tässä muutamia vinkkejä, joilla voit parantaa jalkojesi hyvinvointia:

  • Hanki hyvälaatuiset sandaalit, jotka on tehty laadukkaasta nahasta, mikä ehkäisee hiertymiä ja muuta ärsytystä
  • Taivuttele niitä kannasta kärkeen varmistaaksesi, että ne taipuvat päkiän kohdalta. Mitkään jalkineet eivät koskaan saisi taittua kokonaan kahtia
  • Tarkista, että jalka ei mene missään kohtaa sandaalin reunojen yli
  • Käytä niitä liikkuessasi uimahalleissa ja muissa yleisissä ja kosteudelle alttiissa tiloissa, jotta jalkasi eivät altistu syylä- tai jalkasienitartunnoille.
  • Älä käytä samoja sandaaleja vuodesta toiseen. Kun ne kuluvat, hanki uudet.
  • Älä käytä edes tukevimpia varvassandaaleja pitkien matkojen kävelemiseen. Mitkään niistä eivät anna tarpeeksi tukea tai iskunvaimennusta
  • Älä käytä niitä pihatöissä. Ne eivät suojaa jalkojasi tarpeeksi varsinkaan ruohoa leikatessasi.
  • Älä urheile varvassandaaleilla ellet halua sairaslomaa nyrjähtäneet tai murtuneen nilkan vuoksi.

Aurinkoista kevättä kaikille!

Vapaasti suomennettu kirjoituksesta  ”Flip-flops have little support” by Randi Bjornstad

Määrittelemätön
Julkaistu: 25.11.2013
Hyvänlaatuinen asentohuimaus on yleisin huimausta aiheuttava sairaus, mutta voimakkaiden tuntemusten mukaan se ei tunnu kovin hyvänlaatuiselta vaan pikemmin tulee mieleen, että onko kyseessä joku vakava sairaus.
Julkaistu: 28.10.2013
”Issias”, jolla tyypillisesti tarkoitetaan alaraajaan säteilevää alaselkäkipua, on varmasti monille tuttu sanana.
Julkaistu: 7.10.2013
Mitä voice massage -terapia on? Voice massage -terapia on hengitykseen ja siihen läheisesti liittyvien lihasten rentouttamista ja aktivoimista niin, että otetaan huomioon luisten rakenteiden elastisuus sekä asentoryhti.
Julkaistu: 23.9.2013
Jokainen meistä on varmasti joskus ollut väsynyt tai uupunut esimerkiksi liian vähäisen unen tai työstä aiheutuneen stressin takia. Tuolloin vireystilan vaihtelut, tarkkaavaisuuden häiriöt ja mielialan vaihtelut lisääntyvät.
Julkaistu: 3.7.2013
 Lenkkipolut ovat sulaneet jo hyvän aikaa sitten pitkän ja lumisen talven jäljiltä. Hellepäivät lämmittävät lenkkipolkuja ja innokkaimmat kuntoilijat ovat jo osallistuneet kesän juoksutapahtumiin. Esimerkiksi Helsinki City Run keräsi tänä vuonna hieman alle 18 000 osanottajaa.
Julkaistu: 24.6.2013
Kuntoutuksen suunnittelu perustuu kuntoutujan kokonaistilanteen arviointiin, joka edellyttää luotettavien arviointimittareiden käyttöä.
Julkaistu: 10.6.2013
Moniin urheilulajeihin näyttää kuuluvan jo lähes vakiovarusteena eri puolille kehoa liimatut värikkäät teipin suikaleet. Näitä suikaleita näkee myös urheilijoiden lisäksi enenevässä määrin kadulla vastaan tulevilla ihmisillä.
Julkaistu: 4.6.2013
Heseva-Kuntoutukseen on työllistynyt muistini mukaan ainakin kuusi fysioterapeuttia, joiden ensimmäinen kontakti yritykseen on tapahtunut opiskelijan ominaisuudessa heidän saapuessaan harjoittelujaksolle. Opiskelijoiden ohjaaminen on ollut osa toimenkuvaani yli 15 vuotta.
Julkaistu: 27.5.2013
Kesä tulee ja ilmat lämpenevät. Päivän jälkeen jalat tuntuvat raskaille ja väsyneille.  Sukkien raidat nilkassa sekä varvastossuista jääneet painaumat jalkapöydän päällä kuulostavat monesta varmasti tutulle.
Julkaistu: 13.5.2013
Jokainen on varmaan joskus nukahtanut sohvalle huonoon asentoon ja herännyt aamulla käsi puutuneena. Tai istunut tuolilla niin että jalka on puutunut. On kuin sinulta puuttuisi toinen jalka, etkä pysty lähtemään kävelemään.

Sivut